Neurodivergent i en neurotypisk verden

Torsdag d. 8. juni 2023 kl. 17:45 til 20:30

Onsdag d. 7. juni 2023 kl. 18:00

Borgernes Hus, Frivilligcenter Odense, Østre Stationsvej 15, 5000 Odense C Borgernes Hus, Frivilligcenter Odense
Østre Stationsvej 15

Neurodivergent i en neurotypisk verden

Adresse: Borgernes Hus, Østre Stationsvej 15, 5000 Odense C. Lokale 3.5+3.6
Primært for voksne autister og medlemmer af Autisme- og Aspergerforeningen
 - Det er gratis at deltage for medlemmer. Ikke-medlemmer betaler 20 DKK. En ledsager er dog også gratis
- Sidste tilmeldingsfrist er onsdag d. 07-06-23 kl. 18:00.
- Skriv medlemsnr. i kommentar-feltet (Kan findes på Autisme-bladet eller fra din sidste opkrævning. Bl.a. fra E-boks). Hvis ikke du er medlem, så skriver du ikke-medlem og betaler de 20 DKK.

Neurodivergent

Undercoveragent i en neurotypisk verden

Foredrag med Kim Lund Nielsen, der benytter aliasset "Springudautist" til ting vedrørende neurodivergens. Kim er sendiagnosticeret med Aspergers Syndrom og ADHD, og han har levet et liv med familie, fuldtidsjob og fart på.

Kim beskriver foredraget således:

Da jeg, ved brug af maskering, havde levet næsten et halvt århundrede som en forkert neurotypiker, fik jeg min diagnose og fandt ud af, at jeg er en ret så rigtig autist. Desværre har den (alt for) sene diagnosticering medført personlig nedslidning og autistic burnout.

Kom og hør, hvordan en højt begavet autist oplever sin autisme. Først i mange år uden viden om min autisme, hvor jeg nærmest har følt mig som en undercoveragent, der skulle prøve at passe ind i et ukendt miljø, og de seneste år så i stedet som neurodivergent og med en forståelse af, hvorfor jeg føler mig anderledes. Hvilke udfordringer har det givet? Hvad er maskering, hvorfor forekommer det, og hvordan kan vi måske blive bedre til at se ind bag den, så der ikke skal gå et halvt liv for nogle, før de bliver diagnosticerede?

Hør mit indefra-perspektiv på, hvordan vi kan blive bedre til at tilpasse omgivelserne, så autister kan få et knapt så belastet liv, og så samfundet kan få mere ud af autisterne.

Der vil efter foredraget blive mulighed for at stille Kim spørgsmål og generelt drøfte hans syn på og oplevelse af at være neurodivergent.

Autisme- og Aspergerforeningen for Voksne
Tlf: +45 28519518